Support > FAQ

Hur man skapar en kampanj

Inlagd 2020-01-27, 16:46

Hur skapar man en kampanj i Askås?

Svar:

Väl inne i webbadmin går du till "Kampanjer" i menyn längst upp.

Sedan väljer du "Skapa ny kampanj" i menyn till vänster.

Då ska du få fram en tom sida med olika yfyllnadsfält.


Benämning: Namnet på kampanjen

Intern benämning: Intern benämning

Typ av aktivitet: Här väljer man vilken typ av kampanj det ska vara. Valen som finns är:

  • Kampanj (en vanlig kampanj)
  • Rabattkod (en kampanj som man använder en kod för att mata in i kassan och sedan tar del av erbjudanden. Kan använda en kod som gäller för alla eller generera unika koder)
  • Tag x betala för Y (Välj att erbjuda fler varor till priset för färre t.ex.)
  • Medskickskampanj (Vid uppfyllt krav kan man ta del av erbjudande i kassan)

När du väljer något av ovan så kommer välten under att ändras lite och några nya val kommer att synas.
De nya kommer vi att gå igenom längre ner.

Tidsbegränsning: Sätt ett start och/eller stop för kampanjen.

Spärra från följande språk: De språk som nämns här kommer inte kunna delta i kampanjen.

Endast för kund med prislista: Välj vilka prislistor som kampanjen ska gälla för. (Tomt betyder att alla kan delta)

Endast för kund med kundkategori: Välj vilka kundkategorier som kampanjen ska gälla för. (Tomt betyder att alla kan delta)

Gäller valutor: Välj vilka valutor som tillåts använda kampanjen. (Lämna tomt för att inte begränsa på valuta)

 

 


 

 

Sedan kommer vi till de nya som dök upp när man valde typ av aktivitet.

Kampanj

Kundbegränsning: Begränsa på om det är endast nya kunder eller endast befintliga kunder.

Begränsa till antalet artiklar i varukorgen: Välj hur mycket kunden måste ha i varukorgen. 

  • Obegränsat
  • Begränsa till (Antal)
  • Begränsa till (Artikelnummer) och (Antal)

Minsta köpgräns för den här kampanjen: Sätt ett värde som kunden måste köpa för minst i kronor.

 

 



 

Rabattkod

Rabattkod: Här sätter du den kod som kunderna ska använda sig utav.

Kundbegränsning: Se "Kampanj".

Begränsa till antalet artiklar i varukorgen: Se "Kampanj".

Aktivera automatisk inlösen i Kassan: Välj "Ja" på denna om du önskar att kunden inte ska behöva skriva in koden utan att den ska automatisk läggas till om kunden uppfyller kraven.

 

 


 

 

Tag X betala för Y

Tag..: Välj X

..betala för: Välj Y

 

 


 

Medskickskampanj

Kundbegränsning: Se "Kampanj"

Typ av medskickskampanj: Välj ett av följande någorlunda självförklarande val

  • Köpesumma - Handla för SEK inkl. moms
  • Artikel - köp viss artikel
  • Varumärke - Medskickskampanj baserat på varumärke
  • Order1 - Premie för nu kund
  • Order2 - Premie för återkommande kund
  • Varumärke + köpesumma
  • Artikel - Antal rabatterade köp per kund
  • Order - Rätt till kampanj vid nästa order
  • Artikel - Köp X st av valfria artiklar ("antal att köpa")
  • Artikelgrupp(er)
  • Artikelgrupp(er) + Köpesumma
  • Artikellistor

Fyll sedan i det som behövs under det val du väljer.

Defaultvärde i dropdown: Detta kommer stå först i rullgardinen som kommer visas i kassan.

 

 

 


 

När då är klar väljer du "Spara".

 


Efter detta så går man in på "Erbjudande" i listan till vänster.

Här inne sätter vi vad som faktiskt ska ha ett erbjudande på sig under kampanjen.

Skall kunden få fraktfritt om han anger denna rabattkod: "Ja" för fraktfritt "Nej" för det motsatta.

Skall kampanjen berättiga till en total orderrabatt?: Om du väljer "Ja" kommer man kunna ställa in hur man vill att den totala orderrabatten ska fungera. Till exempel inkludera/exkludera vissa artikelgrupper/varumerken/leverantörer. Även om det ska vara totalrabatt med en viss summa eller procent.

Begränsa erbjudandet till en gång per kund?: "Ja" eller "Nej"

Sedan under "Övriga tillgängliga erbjudanden" kan man lägga till flera olika typer av rabatter.

  • Artikel med kampanjpris
  • Arikel mer rabatt i %
  • Rabatt i artikelgrupp
  • Rabatter för varumärkesgrupp
  • Rabatt för leverantör
  • Rabatt för hela sortimentet

 

Klicka "Spara" och så är kampanjen klar!




« Till översikten